Als eenvoudig handvat voor het optimaliseren van een site voor zoekmachines gebruik ik altijd een simpele doch doeltreffende checklist. Hou je aan deze regels, en het komt wel goed met je positionering van je website… mits de content okee is natuurlijk 😉
Checklist voor de klant
q Hebt u alle keywords en omschrijvingen bedacht en doorgegeven?
q Zijn uw ‘keywords’ niet te algemeen van aard?
q Omschrijft uw ‘description’ de inhoud? (ipv uw marketing term?)
q Hebt u uw keywords in het begin van uw teksten staan?
q Hebt u uw keywords in uw pagina- en artikel kopjes geplaatst?
q Hebt u in doorlinkende tekst keywords opgenomen ipv ‘klik hier’?
q Hebt u nagedacht over alternatieve teksten voor plaatjes? (de alt tag)
q Hebt u externe links waar naartoe moet worden gelinkt doorgegeven?
q Hebt u al gezorgd voor links naar uw pagina?
Checklist voor de bouwers
q Hebben alle pagina’s een correcte titel?
q Hebben alle pagina’s een relevante naam indien mogelijk?
q Hebben de styles waar mogelijk relevante namen?
q Hebben alle pagina’s een meta-description tag?
q Hebben alle pagina’s een meta-keywords tag?
q Is een meta-robots-revistit tag noodzakelijk?
q Hebben alle pagins’s een meta-author tag met je naam en url er in?
q Staan de titels in een H1 tm H3 tag?
q Hebben de images relevante namen?
q Zijn alle pagina’s dmv HTML links met elkaar verbonden?
q Hebben de images relevante, keyword bevattende alt teksten?
q Bevat een eventuele sitemap meer dan uitsluitend links?
q Zijn alle lappen script zo veel mogelijk gelinkt vanuit het document ipv er in te staan?