Zakelijk Portfolio

Terrorisme verzekerd

Bij Screencowboys bouwde ik in teamverband een site voor het verbond van verzekeraars. Omdat het elke Nederlander aangaat is besloten om van de website een van de speerpunten te maken waar alle informatie te downloaden valt. De site is helder en duidelijk geworden, met downloads van de belangrijkste documenten in het nederlands, engels, turks en arabisch. We hebben gekozen voor een grafisch eenvoudige site om voorbereid te zijn op veel bezoekers.
Binnen dit project heb ik de kans gekregen om me te verdiepen in SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie. Een leerzame klus.

Ilse Vlaming

Ilse heeft voor Screencowboys aardig wat teksten geschreven, en is daarvoor beloond met een website. De opzet van de site is erg tekstgebaseerd, en vandaar dat we voor de bovenkant van de pagina’s wat extra grafische elementen hebben gegeven om ‘m wat spannender en leuker te maken. Helaas lijkt de website van Ilse samen met het bedrijf Screencowboys te zijn overleden.

ReelEezee

Tijdens mijn periode bij Screencowboys heb ik meegewerkt aan de site van ReelEezee, die een administratief programma hebben dat mensen in staat stelt om via het web hun hele administratie te onderhouden. Helemaal gebaseerd op het .Net protocol wenste men een strakke ondescheidende site, en aldus geschiedde.

CV-Reparatie.nl

Voor een vriend heb ik cv-reparatie.nl gemaakt. Hij repareert en onderhoudt CV installaties, en wilde een website die dat op zo strak en summier mogelijke wijze vertelde. Voor mij was deze site ook een test om te kijken of alles wat ik geleerd heb over zoekmachines ook echt werkt, en ik ben er best een beetje trots op dat deze site erg hoog in de zoekresultaten van Google komt.
Het eenmansbedrijfje heeft door de website (die onlangs nog een nieuwe lik verf heeft gekregen) het werk bijna zien verdubbelen.

EuroNet en Wanadoo

In de twee jaar dat ik bij EuroNet Internet heb gewerkt, heb ik voornamelijk gewerkt aan de zakelijke websites van Euronet en Wanadoo. Beiden grote portals met veel bezoekers per dag, waarbij Euronet.nl zich voornamelijk richt op zakelijke gebruikers, en Wanadoo de consumentenmarkt benadert.

Van de Euronet site is het meeste HTML werk door mij gedaan, bij de Wanadoo site is een groot deel van de structuur en de achterliggende techniek door mij uitgewerkt. Voornaamste punt van aandacht was combineren van het content management systeem dat Wanadoo hanteert met de standaard HTML pagina’s van die gedeelten die daar buiten vallen. De uitdagingen van een moderne portal combineren met de bestaande techniek op een gebruiksvriendelijke wijze was de grootste uitdaging. Het waren soms verhitte debatten.

De Top 40

Toen Wanadoo de Nederlandse Top 40 ging sponsoren zat ik in het team dat de website produceerde. De marketing afdeling van Wanadoo wilde een vormgeving waarbij alle opties te aller tijde ‘above the fold’ zichtbaar waren, en dus hebben we gekozen voor een console achtige aanpak waarin de diverse hitlijsten door middel van DHTML getoond werden.

Wanadoo ADSL Micro Site

Deze pagina’s zijn bedoeld als landingspage voor mensen die vanaf een andere site op een Wanadoo ADSL banner klikken. De layout is eenvoudig en duidelijk, met grote letters en bulletpoints de voordelen van ADSL snel duidelijk maken. Alle overtollige zaken zijn geschrapt om mensen niet af te leiden van waar het om gaat. Ik vind persoonlijk dat we te veel plaatjes hebben gebruikt, maar vanuit usability oogpunt ben ik zeer tevreden over deze ADSL Microsite: Helder en doelgericht.

Pinkpop

Als sponsor van Pinkpop heeft Wanadoo destijds een website laten bouwen door een extern bureau, en bij de oplevering bleek dat niet aan alle eisen voldaan was. Zo bleek dat we meer dan 50 losse HTML pagina’s kregen die niet geschikt waren voor een koppeling met een database. Ik heb de site toen in verschillende templates opgesneden en een nieuws-database met archief gemaakt en er een forum in aangebracht.

Mijn werk was dus van volledig technische aard, en had uitsluitend als doel het onderhoud te minimaliseren en er een stuk interactie in aan te brengen. Het uiteindelijke resultaat was dat de festival organisatie zelf nieuws kon plaatsen en dat de bezoekers het forum uitermate veel gebruikten.