Visie op gebruiksvriendelijkheid

Het web groeit al jaren als kool. Om informatie online te zetten was feitelijk nooit meer nodig dan een HTML editor, een ftp programma en een stukje webruimte maar met de komst van applicaties als Blogger en eenvoudig te installeren content management systemen is het wel heel gemakkelijk geworden om een website te onderhouden.

Om die informatie op een logische manier aan te bieden is er echter meer nodig dan een technisch middel: Kennis van hoe bezoekers van een website reageren op datgene wat ze voor hun neus krijgen, een voor de bezoeker begrijpelijke structuur van de website en een consequent gebruik van navigatie en vormgeving toegespitst op snelheid en logica. En wanneer een website ook nog gebruikt wordt om taken mee te vervullen en het resultaat van acties bepaalt wat de gebruiker aan informatie krijgt getoond, dan hebben we het over een complexe interactie van mens en machine.

Snelheid
Bezoekers willen snel uitkomen bij de informatie die zij zoeken, of willen snel een bepaalde doel bereiken, en hebben geen zin om uitgebreid te gaan zoeken of daar onnodig lang over te doen. Het maakt niet uit of ze toevallig langskomen en in de site gaan snuffelen of dat ze heel doelgericht langskomen omdat ze al weten dat iets op een bepaalde site te vinden is, geen van allen hebben ze behoefte aan ergernissen, en aangezien de concurrent slechts een -spreekwoorodelijke- enkele muisklik verderop zit is het voor elke professionele website van levensbelang om het aantal irritaties zo klein mogelijk te houden.

In drieenhalf jaar professioneel webdesign heb ik aan den lijve kunnen ondervinden wat de impact kan zijn van het negeren van gebruikersvriendelijkheid, van te zware grafische vormgeving, van het projecteren van een bedrijfsstructuur op een website en het onlogisch rangschikken van informatie. Bezoekers raken geirriteerd van het lange wachten of het niet kunnen vinden van informatie die ze zoeken. Vaak komen deze mensen niet meer terug.
Nou is het (nog) niet zo dat er voor elke slechte site 100 andere zijn die het wel goed doen, want het meerendeel van de websites laat nog aardig wat steken vallen qua gebruiksgemak, maar dat gaat veranderen. Hoe meer sites bruikbaar en transparant worden, hoe belangrijker het wordt om dat ook te doen.

Uiteraard heb ik ook mogen meemaken wat er gebeurt als je daar wel veel aandacht aan besteedt. Bezoekers waarderen een duidelijke en heldere site, en sturen nog maanden na een vernieuwing van een site positieve emails vol complimenten. Complimenten die niet alleen gaan over het nieuwe uiterlijk van een site, maar ook over de betere vindbaarheid, de duidelijkheid en de naamgeving.

Of ik me aan de implementatiekant van het verhaal bevind of aan de opdrachtgeverskant, altijd zal bij mij de gebruiker van het systeem centraal staan. Natuurlijk dient een site een doel, maar zonder gebruikers behaal je die doelen natuurlijk nooit.

Ik zal hier verder geen hele verhandeling over schrijven, dat hebben anderen al gedaan, maar mocht je een reactie hebben: gooit maar in de comments hieronder.